Monday, October 22, 2012

Receptori pentru fericire

La sugestia Dianei am audiat si eu conferinta domnului Virgil Gheorghiu.
M-a impresionat si m-a rascolit in acelasi timp, mai ales ca am in familie cazuri clare de adictie si lipsa de motivare. M-a ajutat sa privesc cu mai multa mila patima celor care au dependente (de obicei eu nu stiu decat sa arunc cu piatra in acesti "paraziti ai societatii").

Si mi-a mai picat o fisa: daca fenomenul "down regulation" al receptorilor e valabil si pt vitamina D, nu cumva administrand tuturor sugarilor asta (Vigantolul se da fara nici o dozare a vitaminei, nu este obiectivata nevoia tuturor copiilor de suplimente cu vitD) facem ca receptorii sa fie "arsi" (dupa expresia lui Gheorghiu) si astfel sa avem o generatie intreaga de oameni cu hipocalcemie manifesta, desi valorile Ca s-ar putea sa fie in limite normale?
E doar un gand...nu am dovezi c-ar fi asa.

9 comments:

  1. E un gand interesant. Imi cam puneam si eu intrebari despre administrarea vitaminei D la sugari. Nu imi trecuse prin cap ce spui tu, dar pare logic.

    ReplyDelete
  2. Cu vigantolul nu cred ca este problema asta totusi pentru ca Vigantol nu se da in majoritatea tarilor Europei si totusi fenomenul exista probabil si acolo in acelasi procent. Doar daca Romania in care se practica vigantolul are procentaje mai mari de hipocalcemii la copii dar nu stiu unde ai putea gasi o statistica.Ioana mea are in mai 12 ani si nu i s-a administrat vitD aici desi am intrebat punctual medicul, nu se dadea de pe atunci deci decat celor ce le iesea deficienta in urma analizelor.Si iti dai seama ca daca in Grecia controlau, in mod sigur in tari cu sisteme medicale si mai bune, Germania, Franta, etc nu dadeau de asemenea pe neve.

    ReplyDelete
  3. Imi amintesc ca fetei mele i s-a dat vigantol dupa ce medicul verifica starea fontanelei pentru ca daca era foarte deschisa iar varsta bebelusului inaintata, era suspectat un rahitism, dar era si reversul, daca fontanela era aproape inchisa sau chiar inchisa la varsta frageda a bebelusului, acela era semn de retard mintal. Daca gresesc va rog sa ma corectati , ca am circumstante atenuante -nu-s medic :D

    ReplyDelete
  4. fenomenul de downregulation apare in special la receptori de tip GPCR - care cupleaza cu proteinele G pentru a declansa cascada de mesageri care duce la efectul final; vitamina D actioneaza in principal pe receptori nucleari, ducand la efecte cu latenta mare si de lunga durata, pentru ca afecteaza transcriptia si sinteza proteica; pentru receptori nucleari eu nu am auzit de downregulation; si, din cercetarile care se fac la ora actuala, majoritatea populatiei este deficitara in vitamina D

    ReplyDelete
  5. Daca majoritatea populatiei e deficitara, atunci cine anume da valorile de referinta? O mica parte din populatie, in cazul introducerii sarii iodate?
    In principiu nu sunt pentru administrare preventiva in masa nici macar de suplimente nutritive.

    ReplyDelete
  6. O sa ma interesez in legatura cu valorile de referinta; cat despre mine - n-am putut sa raman gravida pana nu am luat niste doze uriase de vitamina D. Si cumnata mea avea osteopenie la 28 de ani din cauza deficitului de D. Si suntem din familii care se hranesc destul de sanatos, si educate (ea - medic; eu - farmacist, cu doctorat in farmacologie).

    ReplyDelete
  7. Numai Dumnezeu stie exact de ce ai ramas gravida. Cunosc cupluri care au avut primul copil dupa ani buni de casatorie, fara sa ia absolut nimic.

    Probabil pentru ca ai in familie astfel de cazuri esti tentata sa consideri lipsa de vitamina D o problema majora de sanatate a populatiei.

    In plus, cred ca stii deja ca metabolismul vitaminei D nu e determinat atat de alimentatie (de educatie cu atat mai putin, dimpotriva, cu cat mai mult ati fost sedentare si ati redus expunerea la soare in favoarea studiului, cu atat mai mare si scaderea nivelului de vitD sintetizata in piele, si riscul de osteoporoza)

    Si sa stii ca, de curiozitate, o simpla cautare la cuvintele "down rewgulation (care se refera nu numai la receptorii membranari, ci la orice constituent celular, asa zice Wikipedia) nuclear receptor" iti aduce in fata articole de biologie celulara in engleza in care se arata ca apare down regulation (nu am intrat decat pe primul cel cu receptorii de acid retinoic la celulele canceroase, fiindca nu ma intereseaza problema in mod special)

    ReplyDelete
  8. 1. Numai Dumnezeu mi-a daruit copilul; a venit la 40 de saptamani de la Inviere, fara nici o legatura cu data ovulatiei, a conceptiei sau a ultimei menstruatii. Cu toate acestea, nu voi tagadui contributia unor medici cu frica de Dumnezeu, precum si a investigatiilor care mi s-au facut.

    2. Nu stiu sa am cazuri in familie cu deficienta de D; sunt singurul specimen; nu am legaturi de sange cu cumnata.

    3. Vorbeam de educatie in ideea ca stim cum sintetizam vitamina D, stim cat timp putem sa ne expunem la soare si ca daca nu reusim, ar trebui sa luam supliment. Stim si facem. Ceea ce nu stiam este ca multivitaminele au doze infime de vitamina D, mai ales in cazul in care esti sedentar, circuli cu metroul si stai de dimineata pana seara intr-un laborator fara ferestre.

    4. Cine cerceteaza cel mai recent, acela are dreptate. Nici eu nu sunt in domeniul receptorilor nucleari, de-abia imi pun bazele pe GPCR. Si nici timpul meu nu-mi permite, cel putin acum, sa caut mai multe despre desenzitizarea receptorilor nucleari si mecanismele implicate. In schimb, visez ca intr-o buna zi sa ma alatur unui grup de cercetare pe vitamina D. Asa ca o sa retin problema pusa de tine in post-ul initial de pe blog.

    Numai bine!

    ReplyDelete